16-23 april Fully's Lake - Vissen door Johan. Al mijn ervaringen mbt de diverse disciplines in het vissen.

Vissen door Johan
Ga naar de inhoud
Wetenswaardigheden:
Je moet je eigen afval meenemen, dat mag je niet op de stek achterlaten.
Het sanitair er goed uitziet.
Er het nodige wier staat.
De stekken lekker ruim zijn.
Dat je bij Constant pellets kan kopen waarmee de vissen in de winter bijgevoerd worden.

Eindelijk was het zover, na 2 keer een jaar opschuiven kon de trip eindelijk doorgang vinden.
We gaan een week vissen op Fully, het meer met de mooie volspiegels.
We hebben de stekken 3, 4 en 5. Dus met een zuid-westen wind zitten we goed.

De voorspellingen zien er niet helemaal goed uit. Overdag een mooie temperatuur en in de nacht rond de 5 graden en een Noord-Oosten wind.
Een koude wind dus. Hopen dat de temperatuur overdag de watertemperatuur doet oplopen zodat de vissen in beweging gaan komen.

Eindelijk was het zaterdag 16 april. Vroeg me bed uit, auto vol en richting Brienne le Chateau.
Via Kortrijk, Reims richting Troyes, en dan op naar Fully’s. Helaas eenvoudiger gezegd dan gedaan. Ik heb weer ergens een afslag gemist, zit ik op de weg naar Parijs :-(
Handrem aantrekken en stukje terug, en dan de afslag richting Reims nemen. Tis niet anders.
Na een paar tussenstops, koffie en broodjes kwam ik om 13:00 uur aan op Fully’s. Het hek stond al open. Constant was bezig de geiser voor het hete water te vervangen. Het sanitair ziet er goed uit.

De gasten van stek 6 waren al druk bezig hun tenten te installeren. Het is een mooie en warme dag. Best wel een koele wind. Als je niets doet en zit met korte mouwen buiten dan was het kippenvel. Brrr.

Gerrie en Sharon komen iets later, die waren wat vergeten mee te nemen en moesten dat ophalen. Gelukkig kwamen ze er redelijk snel achter.

Kon ik even rustig de 3 stekken bekijken. Mijn voorkeur ging uit naar stek 4. Vanaf deze stek kon je alle 3 de stekken bevissen, en je had een zee van ruimte. Kijken of Gerrie en Sharon er ook zo over dachten.

Niet veel later kwamen Gerrie en Sharon ook aan. Na een kort onderonsje met Constant hebben we voor stek 4 gekozen, daarna een rondje om het meer, en natuurlijk kom je een bekende tegen. Niek was er ook en zat op stek 1, Pierre op stek 2, en de 2 andere Rotterdammers op stek 6 (sorry namen vergeten).

Nu was het tijd om de boel op te zetten. Niet op de tijd gelet, maar het stond allemaal eigenlijk redelijk snel.
Best wel een zee van ruimte op deze 1 persoonsstek. Soepel passen daar 2 tenten, en nog ruimte genoeg over. Helemaal super.

Daarna was het tijd om met de voerboot het water te verkennen. Zo te zien staat er her en der best nog het nodige wier.
De gehele bodem is bezaaid met plantenresten waar de nodige kuilen en platoos tussen zitten. Genoeg mooie plekjes te vinden.
Een paar opgeslagen in het geheugen van de voerboot, en relax hengels gaan klaarmaken.
2 hengels lijkt me weer meer dan genoeg.

Ondertussen had Gerrie het eten klaar gemaakt, aanvallen dus.
Dat gaat er altijd wel in.
Ook de drankvoorraad naar voren gehaald. We sluiten iedere dag af met 1 mixje. Das goed voor de bloedsomloop.
Na het eten hengels het water in en wachten op wat er gebeuren gaat. Met deze wind zal het wel lastig worden. Voor mijn gevoel ligt de vis in de hoek bij stek 1 en 6. Maar het is vissen, wie weet worden we aangenaam verrast.

De zon sloot de dag af met een mooie zonsondergang.
Zon eenmaal weg dan koelt het behoorlijk af. Tijd om de slaapzak maar op te gaan zoeken en zien wat er nog gebeuren gaat.

1 piepje gehad, dus redelijk goed geslapen. Was wel erg koud in laatste deel van de nacht. Zelfs zo koud dat er ijs op de voorruit zat.

Eerst tijd voor een bakkie, daarna ontbijt.
Ondertussen wordt er verteld dat er op stek 6 en 1 vis gevangen was. Zijn mijn vermoedens toch waar. Maar we denken zeker niet aan opgeven. Er komt nog een dag dat de wind even 180 graden gaat draaien, misschien is dat genoeg om de vissen onze kant op krijgen.
De boven laag van het water was 12 graden volgens de voerboot, best nog wel koud, zeker in de 3 meter eronder.

Constant kwam ook weer langs. En vertelde dat de vissen  met deze tem niet echt veel rondzwemmen, en een beetje aan de voor ons verkeerde kant van het meer lagen.
Das jammer m te horen, daarom heet het ook vissen en geen vangen.
De sfeer onderling is zo als iedere keer goed. Wel jammer dat Sharon niet kan vissen vanwege haar schouder.
Het is 1ste paasdag, dus tijd voor een paasontbijtje met gekleurde eieren. Lang leve de supermarkt die ook niets met vroemm doet.

Tactiek iets aangepast, 1 hengel nu meer naar stek 6 om te zien of we daar ook een visje vandaan konden vangen. Andere hengel bleef gewoon op taluut.
Overdag bleef het weer erg rustig, geen piepje gehad.
Door de wind, en weinig tot geen zon tussen tent en water, zijn we bij de auto’s gaan zitten. Dan heb je wind en zon. Rug in de wind en kop in de zon.
Das best wel een gevaarlijke combi. Aan het einde van de dag merkte ik dat mijn voorhoofd bij de kreeften geweest was. Rood dus.

Maandag 2de paasdag.Weer een koude nacht. In de nacht geen piepje gehad. De dag begon met wat mist op het water.
Nog steeds koude NO wind. Volgens de voorspellingen zou hij dinsdag of woensdag moeten gaan draaien. Al is het maar voor een uur of 12, maar misschien is het genoeg om een paar vissen deze kant op te krijgen. We gaan het zien.
Na het ontbijt de hengels maar eens voorzien van nieuw aas en voer.
De plek op het taluut geef ik een dag rust, wie weet. Ik drop er wel wat aas neer.
Vandaag is het weer net zo een dag als gisteren met zon en wind. Oppassen dus. Meer smeren en lange mouwen is het motto.
Ook nu weer lekker bij de auto’s gezeten, das een stuk aangenamer dan bij de tenten.
Tot nu toe geen vis op de stekken 2 t/m 5.
In de avond weer zonsondergang met mooie luchten.

Dinsdag:
De wind gaat vandaag draaien, laten we hopen dat het genoeg is om de vissen bij de stekken 1 en 6 in beweging naar ons te krijgen. 1 piepje gehad vannacht.
De wind is idd aan het draaien. Op 1 zieke vis geen leven bovenin gezien. De watertemperatuur is nog steeds 12 graden in de bovenlaag.
Bij de tenten blijft het nog steeds koud. Weer lekker boven zitten. Het verbrande doet nu in ieder geval een heel stuk minder pijn. We gaan de goede kant op. Nu de vis nog.
Hoogtepunt van vandaag was dat we GPS unit op de nanotec boot van Gerrie hebben ingebouwd. Hij doet het ook nog :-)
Als je aan het varen bent maakt hij gelijk een dieptekaart van het deel waar je geweest bent met de boot. Best wel handig. Voor het mooie moet je alleen langzaam varen, dan zie je de kleinste verschillen in de bodem.

Woensdag:
Het draaien van de wind heeft geen verschil gemaakt. Vandaag gaan Gerrie en Sharon boodschappen doen. De voorraden moeten weer aangevuld worden.
In de tussentijd kan ik eens op mijn gemak bedenken of ik de tactiek ga veranderen oid.
Als eerste ga ik een onderlijn veranderen. Ik ga hem wat langer maken ivm zachte bodem. Kunstog aasje er aan.
Tijdens het aantrekken van een knoop schiet ik weg en zit de haak in mijn vinger. Grrr heb ik weer. Zo lang je er niet aanzit voel ik er niets van. Das nog een meevaller.

Nu een gevalletje hoe krijg ik de haak eruit.
Ik had jaren geleden eens een video gezien dat ze het met een draadje om de haakbocht doen, dan haak naar beneden drukken en een snelle ruk aan het draadje geven. Helaas lukt dat niet alleen. Gerrie gaat aan draad trekken terwijl ik de haak naar beneden druk.
In een poep en een zucht is de haak eruit. En nog zonder pijn ook. FF ontsmetten en afplakken.
Weer nieuwe lijn maken omdat ik tijdens het verwijderen alle onderlijn van de haak verwijderd heb.
Nu is het boodschappen tijd.
Ik laat deze lijn weer op het taluut zakken. Zo een verhoging moet toch via op gaan leveren.
Voor de tweede hengel heb ik een ander plekje gevonden. Kijken of dat wat op gaat leveren.
Normaal sluiten we de dag af met een mixje, maar nu zijn we daar wat eerder mee begonnen.

Donderdag:
Weer een nieuwe dag die starte zonder vis.
Alles is nog steeds van hetzelfde, hier en op stek 2 geen vis en op stek 6 en 1 wordt er vis gevangen.
Het weer is net als toen we aankwamen, ook daar geen verandering in, al is de nacht temp nu boven nul.
Zo af en toe vliegt er een straaljager over, en dat heb je de afleiding wel weer gehad.
Voor de verandering het aas gecontroleerd en opnieuw uitgevaren.
Voor de 2de hengel een mooi vlak stuk voor wat wier gevonden. Daar maar gestopt en de boel gedropt.
Helaas dropzone niet in de gps vast gezet. Heb ik weer, zal je zien ga ik daar vis vangen (ja ik blijf vol goede moet).
In de middag 3 piepjes op die hengel gehad. Helaas geen beweging in de Robin gezien, dus lekker liggen laten. Das al heel wat vergeleken met wat we tot nu toe gezien hebben.

Rond 23:00 uur loopt de hengel die op het taluut ligt af.De eerste vis heeft zich gemeld. Een spiegeltje van 5 kilo beland in de schepzak. Snel weer uitvaren en terug bed in.

2 uur later loopt die hengel weer af. Gerrie zegt neem hem zelf maar (normaal wisselen we af zodat iedereen een kans krijgt). Een iets grotere spiegel beland in het net. Zouden ze nu los zijn????

Snel de hengel weer uitgevaren en op naar de volgende.
Rond 05:30 uur loopt de andere hengel af die voor het wier lag. Gerrie neemt hem nu wel.
Helaas zwemt de vis zich vast in het wier dat recht voor ons staat. De vis weet zich los te maken, en wij blijven gedesillusioneerd achter.

Vrijdag:
Toch nog iets kunnen slapen. Bakkie ontbijten en afwachten. Misschien is er ng een verdwaalde vis in onze regio te vinden.
Helaas geen melding meer gehad, en om 21:30 uur relax de hengels inpakken zodat we een goede nachtrust hebben gehad voor de terugrit.
Overdag nog even bij Niek wezen kijken naar zijn dakkoffer. Lijkt me wel wat voor mij. Dan kan ik daar de nodige spullen in kwijt. Merk en type opgeschreven en als ik thuis kom maar eens opzoeken.
Morgen gaat er wat regen vallen, gelukkig is dat na 14:00 uur. Dus geen last van.

Zaterdag:
07:00 uur wekker loopt af. Nog voor ik me bed uit ben hoor ik de regen op de tent vallen. Nee he, dat wordt een natte tent mee naar huis. Hopen dat het snel droog wordt. De tent moet nl als 1ste de auto in, en de rest gaat er op en omheen.

Gelukkig was het een kort buitje, maar genoeg om de tent lekker nat te krijgen.
Om 09:10 uur was ik klaar met inpakken, nog ff na kletsen en dan naar huis.

Bijna zonder schade thuis gekomen. Op de snelweg vlog er een vogel tegen de voorruit. Beide hebben het niet overleeft.