14-12 de Karperhoeve - Vissen door Johan. Al mijn ervaringen mbt de diverse disciplines in het vissen.

Vissen door Johan
Ga naar de inhoud
de karperhoeve 14-12
Een paar dagen na terugkomst van wintersessie 1 op de hoeve gaan we voor sessie nummer 2.
Ik zit dan op stek 7, en de aanpak blijft hetzelfde. Weer als hoofdmoot de maden op een pop-up of op een fake maiskorrel.
Aangezien de brasem het voer wel kon waarderen, hou ik dat er ook in. Dus een mengsel van bollen, gekrushde bollen, pellets en een wolkende soak.
Het voer maak ik 1 dag van te voren al aan, zodat de vloeistof er goed in kan trekken.
Het wordt een stuk kouder, dus 2 laagjes thermokleding over elkaar moet volstaan. Ook dunne handschoenen meenemen.
Ik hoop dat het weer meezit en een paar stukjes film kan maken. Al wil ik zo min mogelijk het water op met de rubberboot. Dat verstoord de vissen enkel maar.
Met wat mazzel gaat het sneeuwen en dat geeft winterse visplaatjes.
Haakmaat wordt weer 6 voorzien van klein aas.
maandag de 10de alvast begonnen met de accu's op te laden. Die gebruik je het meeste tijdens de donkere dagen voor de kerst.
De maden weer via Timmy bestellen, de kwaliteit was helemaal super! Alleen ga ik nu voor 0,5 liter ipv 1 liter. Dat is meer dan voldoende.

vrijdag 14-12 07:30 uur vertrek naar de hoeve.
09:15 uur aankomst, dit keer geen slecht weer, enkel wat kou. Dan rijd het een stuk soepeler door. Enkel die paar kilometer bij Antwerpen wat langzaam rijdend verkeer.

Stek 7 is nog steeds voorzien van een grote hoeveelheid wier. Met de boot wat plekken gezocht en gevonden. Die in de gps van de voerboot gezet, lijnen gedropt en vissen.
Om 16:00 uur stond alles op scherp. Laat ze maar komen.
Me vriend van verledenweek is er ook. Dit roodborstje is een stuk brutaler, hij komt zelfs in je tent kijken of er wat te eten voor hem is.
Maden vind hij wel wat.

De beviste plekken:
-Op links heb ik een harde plaat gevonden tussen het wier. Deze plaat was wel erg hard, zo hard heb ik ze hier nog niet gevonden. Vanuit de voerboot voel je zelfs je lood op de bodem vallen. Dit is op zeker een mooie plek voor als het warmer is.
Deze plek bevis ik met een 12 mm pop-up met een stuk of 10 maden er boven op. Als voer een pingpong balletje maden.
-de middelste hengel is de moeilijkste plek. Deze is niet al te groot en redelijk moeilijk te vinden met de voerboot. Als je vanaf rechts aan komt varen is het een stuk makkelijker. Hier vis ik met een single haakaas op een ronnie-rig.
-De rechter hengel ligt schuin rechts op een meter of 10 uit de kant in de modder. Hier hoop ik langstrekkende vis te strikken. Ik vis hier met 3 maiskorrels op de hair. Als voer laat ik wat lossen maiskorrels rindom de haak zakken.

Gelijk vanaf het begin piepjes op alle hengels. Het kan zijn dat me hoofdlijn zich nog moet nestelen in het wier.
Door de wind is het afgestorven wier aan de wandel en komt ook tegen de lijnen aan. Aan de kant is de toplaag zelfs bevroren.

Ondertussen lust ik wel wat. Voor vanavond heb ik lasagne besteld. Das lekker heet en zal me zekers opwarmen.
Ik zie nu ook dat de roodborstjes met z'n 2en zijn.

17:20 uur het eten zit er al weer in. Je krijgt er zelfs een loopneus van. Ook is het al weer donker. Vandaag geen zon mogen zien.
Morgen is de voorspelling dat er een paar uur zon te zien moet zijn. Laat maar komen!!
Eerst de -4 die ze vannacht voorspellen overleven. Dit wordt voor mij de 1ste keer met deze temperaturen. Ben wel benieuwd of ik nog iets ga vangen, of is de omschakeling naar het koude weer te abrupt gegaan??

Morgen wordt het een drukke dag op de Hoeve, er is dan een forellenwedstrijd, en iedereen blijft dan eten.
Er is een goed gevulde prijzentafel aanwezig. Dat regelen ze daar goed.

Vandaag eens weinig zooi gemaakt, zodat ik zo me bed in kan als ik dat zou willen. Ik ga vooruit. Nu de vangsten nog!

17:30 uur de wind valt ook weg, dat maakt het een stuk aangenamer.
Beetmelders iets ongevoeliger gezet, het wier blijft maar tegen de lijnen aan duwen en geeft valse meldingen.
Toch maar relax mijn bedje in. Er is verder toch niets te beleven, en kan ik weer wat warmer worden. Vooral me voeten zijn koud.
Hmmm weet ook waardoor ik koude voeten heb. Mijn sokken en broek zijn wat nat. Ik zal wel in iets te diep water gestapt zijn zonder er wat van gemerkt te hebben.
Snel opwarmen die dingen, anders krijg ik het nooit meer warm.

Zaterdag 06:30 uur: Lekker geslapen, de kou viel gelukkig goed mee, al voelde ik wel wat wind in mijn gezicht. Dat krijg je als je de ramen voorzien heb van muggengaas. Maar dat was snel verholpen voor muts van sweater op te zetten.
Ook geen beet gehad.
Na het eten de hengels checken en opnieuw laten zakken.
11:30 uur mooie tijd voor de hengels te verversen.
De middelste hengel zit vast. Dat wordt de boot in. Blijkt er een lijn aan vast te zitten. Zeker 70 meter er uit gehaald. Het kwam vanaf stek 6 naar de hoek van het eiland bij stek 8. Wie weet heeft dat de vis hier weggehouden.
De linker en middelste gaan daarom terug op de oude plek. Rechts een ander plekje gekozen.
Vandaag bezoek gehad van Gerrie en Sharon. Was erg gezellig ondanks de koude wind.
Ze hebben gelijk hun power-pack meegenomen die ik voor hun gemaakt heb.
Even bij stek 6 gekeken, en die is zo goed als uit de wind, bij mij staat die er lekker in brrrr.
De temperatuurmeter op de boot gaf 1,6 graden aan. De vissen zullen hierdoor nauwelijks actief zijn.
Zelfs op Tines-lake zie je geen leven.
Ondertussen is het 15:00 uur en tijd voor een "cup a soup". met de wind voelt het veel kouder aan dan gisteren.
Zelfs nog 2 tellen zon gezien.

16:40 uur, een soort van brasem run. Helaas niets te voelen. De rig weer op zijn plek gedropt, met de hoop dat hij toch vis gaat opleveren.
Tegen de tocht in de tent het rechter raam maar dicht gedaan, dat maakt het in de tent een stuk aangenamer.

Ja hoor toch weer wat gesloopt, en nu ging het wel heel erg eenvoudig. een tikje tegen de antenne van de boot en die lag in een breuk. Grrrr.
Is eigenlijk ook niet zo gek met deze temperatuur. Gelukkig heb ik nog 1 reserve antenne en kan ik gewoon mijn ding blijven doen.
Thuis maar eens opzoek naar 2 reserve antennes, het is niet uitgesloten dat ik er nog een sloop.

18:10 uur, het eten zit er ook weer in. Dit keer de halve kip besteld. Nu even wat afkoelen met de cola, wat wegbrengen, en mijn bedje in. Ik maak wat uren door in mijn bed.
22:05 uur de wind gaat opsteken, en alle 3 de beetmelders gaan gillen. Gelukkig is de wind niet constand.
Niet gek veel erna begint het te regenen (althans zo klinkt het). Ik blijf lekker binnen.
00:10 uur ik moet toch eigenlijk wel naar de wc. Maar besluit te blijven liggen met die regen.
Een snelle blik op buienrader verteld me dat om 02:00 uur het weer droog moet zijn. FF afknijpen dus.
02:00 uur droog, yess ze hebben het een keer goed. Snel wat afvalstoffen dumpen.
Stap ik me tent uit, is het geen regen geweest, maar sneeuw. De hele boel is wit. Kickuh maak ik dat ook eens mee tijdens het karpervissen!!
Ik ga er nu geen foto van maken, de flits zal een eventuele vis verstoren. Ik zie morgen wel wat er nog van over is.
Een pluspunt van de wind is dat al het wier aan de kant verdwenen is. Scheelt weer schoonmaken als ik met de voerboot aan de slag wil.
Ook de valse aanbeten zullen wel verleden tijd zijn. Althans als het blijft waar het nu is, maar dat is zeker geen garante.

Zondag 07:30 uur: langzaam begint het weer wat lichter te worden. Nog ff iets meer licht en wat foto's schieten.
Zo te zien lijkt de sneeuw al iets verdwenen te zijn, of ik was vannacht niet helemaal wakker.
Foto tijd. Helaas ff de camera/lens laten aklimatiseren. De lens beslaat nl.

Het fotomodel (roodborstje) heeft geen zin om te posseren. Zodra ik scherpstel is hij gelijk weer weg. Het rode met de sneeuw geeft wel een mooi contrast. Misschien straks meer geluk.
Peter de buurman van stek 6 had gisteravond precies het zelfde met de wind en het wier. Ook zijn piepers bleven maar afgaan.
Het is nu windstil en dat voelt een heel stuk aangenamer aan dan gisteren met die wind. Van mij mag het zo blijven.

09:27 uur een run. Helaas geen vis, maar een meerkoet die wel trek heeft in een pop-up met maden. Heb ik weer.
14:30 uur de hengels op een andere plek neer laten zakken. Je moet toch een beetje de vis zoeken. Als je zo bezig bent krijg je behoorlijk koude vingers. Mooie tijd voor wat warms. Cup a soup en 2 broodjes gingen er wel in.

Het is nog steeds redelijk windstil. Aan deze kant van de plas zie je geen rimpel. Als de plas als een spiegel is kan je erg makkelijk activiteiten ontdekken, maar helaas is er niets te zien.
Ik heb besloten dat dit de laatste keer was dat ik met de voerboot de plas op geweest ben. De boot ligt al weer in de auto.

De voorspelling is dat het morgen tussen 05:00 en 07:00 uur gaat regenen. Van mij mag dat wel 4 uur later gaan beginnen, dan kan ik alles droog inladen. Scheelt thuis een hoop gedoe. Zeker met de tent, die moet dan naar de fotoclub, ff ventilator er op, en redelijk snel weer droog.

17:20 uur, eten zit er weer in, en alles weer aan de kant. Ook al wat de auto in gedaan. Kan het ook niet nat worden.
Timmy vertelde me dat er morgen geen nieuwe klanten komen, dus ik mag rustig aan doen om toch de tent droog in de auto te krijgen.
Helemaal super.

Vandaag maar weer vroeg mijn bed in, je koelt toch snel af en zeker als je niets doet. In bed heb ik het zo lekker warm.
Morgen de roodborstige vrienden blij maken met het overschot aan maden. Tot nu toe staat hij om 07:30 uur voor de deur om te zien of er nog iets te eten valt.
Tegen die tijd ben ik al op, of lig er nog in. Tis afhankelijk van het weer.
Drie nachten met deze temperaturen is het toch behoorlijk afzien. Geef mij eigenlijk maar de zon!
Zo in je eentje loop je een beetje tegen je zelf te kletsen. Gelukkig ben ik met me drieen (me, myself en I), maar ook dat gaat vervelen. Toch wel blij dat ik morgen naar huis kan. Daar is het lekker warm, ben je van alle gemakken voorzien, en kan ik me vrouw lastigvallen ipv tegen me zelf te kletsen.

17:40 uur mooie tijd, ik duik me bed in.

maandag 07:00 uur. Geen leven meer gehad. Tot 06:00 uur nog regen gehad. 08:00 uur is een mooie tijd om op te staan.
Aan de binnenkant van mijn tent zit wel wat condens, maar is niet erg veel.
Alvast maar drogen met de keukenrol, scheelt straks weer tijd.

Na een korte blik op buienrader blijft het nog uren droog. Daar maar van uit gaan en relax gaan opruimen.
Ja hoor ik had beter niet kunnen kijken. net als vorige keer heb je er niets aan. Om 08:35 uur valt er weer een bui op m'n dak. Pffff mag het niet een keer zo zijn dat ik de boel droog kan inpakken??
Zal wel niet dus.

Na korte klets met Peter blijkt dat hij gisteravond een run gehad heeft, en de vis in het wier verspeelt heeft. Dat is balen.

Natte tent de auto in en richting de taverne. Op mijn gemak bakkie gedronken en gegeten.
Na afscheid om 11:30 uur in de auto naar huis.
Gelukkig zonder files om 13:25 uur weer thuis. Snel de zooi er uit en tent drogen.
Zo is deze sessie ook weer visloos ten einde gekomen.