30-09 Put Enkhuizen - Vissen door Johan. Al mijn ervaringen mbt de diverse disciplines in het vissen.

Vissen door Johan
Ga naar de inhoud
Northern Baits kennis maak sessie te Enkhuizen.

Voorpret:
1ste gezamenlijke vis sessie met een deel van de fieldtesters van het Northern Baits team uit Nederland.
Sjaak de Lange is op de put erg goed bekend en had ons vooraf voorzien van de nodige informatie. Dat was helemaal top!
Na de informatie van Sjaak en een blik geworpen te hebben op het voorspelde weer heb ik een gameplan bedacht.
Het zou zaterdag droog zijn, en zondag zou het gaan regenen en waaien. De wind zou dan ook in zijn geheel om gaan. En met een beetje geluk zou die op de kant staan waar ik zou zitten.
Het gameplan zag er zo uit:
Als start twee hengel op de rand van zacht naar harde bodem waar de nodige partikels bij geworpen worden, en in de avond/nacht een hengel een meter of 7 uit de kant.
De hengel aan de kant wordt een bijna single haakaas versie 2 tijgernoten op de hair, en met een paar tijgernoten er om heen.

De spod/spomb partikel mix voor de hengel naar het midden bestaat uit 2 liter BNB partikel mix, 2 kilo hennep, 2 blikjes maïs, 5 handjes gekraakte tijgernoten, 1 kilo gemalen pellets en 1 kilo gemalen milky amino bollen.
De bollen eerst een dag in de milky amino vloeistof gezet zodat ze zacht zijn en de vissen ze zien als dat ze er al even liggen. Met de bedoeling dat het snel tot een aanbeet zal leiden.
Vrijdag het geheel bij elkaar gedaan en in een 11 liter emmer gedaan. Alles bij elkaar was het toch nog 8 kilo mix geworden. Eigenlijk wel veel.
Aangezien de spomb/spod ervaring nihil is beide mee genomen, en dan zie ik wel hoe het gaat.
De gooi afstand is maximaal 50 meter, dus moet altijd lukken.

Het aas voor deze hengel wordt een snowman of een wafter. In ieder geval geen pop-up, die wordt door iedereen al gebruikt, en aangezien ik op een iets minder zacht deel mijn aas ga presenteren is een pop-up niet nodig. Ik ga voor de german rig met 17 cm stijve boom.

Vrijdag avond begonnen met het laden van de auto, is afzien om alles er in te krijgen. Ik heb nog nooit de combi barrow en slaap spul bij elkaar in de auto gehad. Gelukkig is het allemaal zonder problemen gelukt. Zelfs de 3 wielen van de barrow gingen er soepel in.

Zaterdag om 06:00 uur op, relax ontbeten en de rest in de auto geslingerd. Om 07:30 uur in de auto gestapt en ben ik op weg gegaan naar Enkhuizen. Dat ging nog soepel over de A4. Op de terugweg zou dat anders moeten i.v.m. een deel dat afgesloten was door asfalt werkzaamheden. TomTom gaf op de heenreis al aan dat de rijstroken aan de andere kant afgesloten waren. Dan gaat het wel goed komen op de terugreis.

De heenreis liep vlot en om 09:00 uur draaide ik de parkeerplaats op bij de visclub. Ik was niet de eerste, de mensen uit het noorden des lands waren al gearriveerd.
Iedereen handje geschut onder het genot van een bakkie koffie.
Nadat iedereen aanwezig was kon de loting van de stekken beginnen, en heeft Ids een groepsfoto gemaakt. Ik kwam aan het spoor op stek 1 terecht, dat was aan de overkant tussen Harrie en Gerrie in.

Barrow volgeladen (was ook de eerste keer met zoveel spullen) en op weg naar mijn stek. Het stuk langs de kantine was behoorlijk drassig, maar wonder boven wonder kon ik de kar er door heen duwen.
Eenmaal op de stek aangekomen als eerste de marker hengel er uit om te kijken of ik de overgang tussen zacht en iets harder kon vinden. Dat ging eigenlijk eigenlijk wel snel. Op 11 wikkelingen (+/- 40 meter) uit de kant was de overgang, en de grond iets harder.
Aangezien ik niet wist hoe het er in de nacht uit zou zien heb ik mijn markeerpunt tussen de 2 gebouwen aan de overkant aangehouden, dat gat zie je 's nachts wel.
Tijd om de spod hengel uit het foedraal te halen, en er een spomb aan te hangen, die had ik nog nooit gebruikt, dus mooie leerschool.
Ook daar 11 wikkelingen om de distance sticks afgesteld als afstand, inwerpen met een loodje, en dan zie je door de diepte dat je een stuk verder ligt dan de marker float. Afstand aangepast zodat ik op dezelfde afstand lig.
Het werpen ging soepel, maar het neerkomen wat minder. Aangezien ik jaren met de feeder geworpen heb, zit die worp er nog helemaal in, en land de spomb op de zijkant en niet op de voorkant. Dan gaat hij niet open.
Na een worp op 4 kreeg ik het door en liep dat ook weer soepel.
Een vlak gemaakt door links, rechts en achter de marker float te werpen. De bedoeling is om aan beide kanten van het vlak te gaan vissen.
Ondertussen begint het te miezeren. Mijn tent staat nog niet en alles staat open en bloot op en naast de kar.
Daar even prio 1 aan geven voor dat het straks echt gaat regenen. Ik was nog niet goed klaar of de bui barste los. Heb ik toch weer mazzel gehad dat alles droog is en veilig voor de regen staat.
Om 13:50 uur een run. Hmm het bleek een brasem te zijn die hier ook gewoon een run geven. Snel zonder foto en zonder uit het water te halen weer laten zwemmen. Het geeft de burger moed dat de vis actief is.
Ondertussen is het steeds harder en harder gaan regenen. Ik heb toch wel trek in iets te eten. Dat moet maar even op zich laten wachten.
Rond 16:00 uur was het even droog en dat was het sein om een soepje te maken. Die was net klaar en dar kwam de regen weer. In de tent droog, dus daar de soep gegeten. Met wat stapelen van bakken was dat een mooie hoogte voor een tafel.
Maar even wachten met de afwas, wat een regen pfffff.
Rond 18:00 uur was de regen voorbij en tijd voor het avondmaal. Ik had macaroni en hamblokjes meegenomen, dat kan zelfs ik klaar maken.
Niet goed naar de hoeveelheden op de verpakking gekeken, daardoor iets te veel poeder voor de saus genomen, maar het smaakte er niet minder om.

18:45 uur 1 hengel vanuit het midden naar de kant gebracht voor de nachtelijke uurtjes. De wind zou die komt op komen, maar kijken of het vis op gaat leveren.
Op de hengel in het midden deel een ander aasje aan geknoopt. Het is een snowman bestaande uit een bnb bol en een white fish pop-up.
Afwas gedaan, en omdat het al snel donker wordt de verlichting ingesteld.
Ondertussen is er bij Ed vis gevangen, nu hopen dat er bij de rest ook vis in het net komt.

20:30 uur het is nu echt donker, en aangezien ik toch niet van lezen hou mijn bed in gedoken.
Wie weet moet ik er de nodige keren uit :-)

05:00 uur een run op de kant hengel:-)
Ik snel m'n bed uit, pak de hengel op en het lijkt of ik ergens langs ga, en mijn lijn valt slap. Alles er af ##@@$%()&%@@^$%&*
Heb ik weer, daar wordt je niet vrolijk van. Lijn weer voorzien van nieuwe leader en ook nu weer 2 tijgernoten op de hair. Ik hoop dat hij toch weer af gaat lopen.
Ook weer 5 tijgernoten er verdeeld bij geworpen.

Een beetje onrustig in m'n bed liggende van gaat er nog iets gebeuren of niet wordt, komt de zon op, en zie ik een rood/rozige opkomst. Vanwege bomen en struiken niet noemens waardig een mooie foto te maken, dus lekker blijven liggen.
Rond 08:00 uur er toch maar eens uit. Ontbijtje maken en zien wat de dag verder gaat brengen.
Ron heeft zonet ook zijn eerste vis gevangen. Wie weet komt het nog goed.
Verder is het bij iedereen stil gebleven. De harde wind is er ook nog niet.
Hengel naar het midden voorzien van een ander aasje en kijken wat dat gaat brengen.
Ondertussen komt dan eindelijk de wind opzetten. We houden hoop dat er vis in het net gaat komen.
09:30 uur weer een run op de hengel in het midden. Het is weer een brasem die de lekkernij niet kon weerstaan. Ook weer snel laten zwemmen.
De zon laat zich ook steeds meer zien, komt goed uit dan kan mijn tent aan zowel de binnen als buitenkant drogen. Zou mooi zijn als hij droog de auto in kan.
Op mijn stoel moet ik ook niet gaan zitten. De zitting en rug leuning is voorzien van aan elkaar geplakte vuilniszakken om de boel droog te houden, maar nu is de zitting toch doorweekt.
Zakken er af en kijken of die in de zon nog droog kan worden. Thuis maar een nieuwe set maken.

Buiten het riet dat tegen mijn lijn aan komt en piepjes veroorzaakt blijft het stil.
11:00 uur langzaam de boel opruimen. De tent los gemaakt en 180 graden de andere kant op gezet zodat zon en wind zijn werk doen om hem goed te drogen.
Om 12:15 uur de hengels er uit en alles op de barrow en richting de wagen.
Ik zal wel iets niet goed gedaan hebben, maar het is minder handig op de kar gezet dan op de heen reis. Op het stuk langs de kantine wil de kar toch gaan kantelen, gelukkig kon ik dat voorkomen. Gerrie zag het ook en kwam met een 2de kruiwagen om wat over te nemen. Dat hielp, en we waren zo bij de auto.
Thanks man, je bent een kei.
13:00 uur na het afscheid weer richting Den Haag. De indiaan vertelde me dat ik via de A44 moest gaan. Dan zou ik om 15:15 uur thuis komen. Ik heb onderweg de gok genomen om Utrecht aan te houden. Eenmaal die kant op ging er 15 minuten reistijd af, en het mooiste was geen files:-)
Dan maar iets om, ik word niet echt blij van files.
Om 15:40 uur was de auto weer leeg en tijd om ff te relaxen en m'n keel te smeren. Ik heb de gehele terugreis moeten zingen omdat de auto radio er na 30 seconden mee gestopt was:-(
Moet ik ook weer een nieuwe voor gaan scoren voor ik weer de weg op ga.

Iedereen die geweest is bedankt, ik vond het erg leuk!